Totalt antall sidevisninger

torsdag 12. oktober 2017

Jeg boikotter XXL. Det burde du også gjøre!




 
Jeg har vel forsåvidt lenge mistenkt sportskjeden for å sette penger og inntjening som hovedverdi i sin virksomhet, men den siste uka har jeg oppdaget at det er verre enn som så.

XXL driver nemlig selskapet XXL adventure i tillegg til sportsbutikkene. Dette er et reisebyrå som tilbyr b.l.a. jaktreiser til hele verden. De markedsfører seg som det største reisebyrået  i Skandinavia som selger denne type reiser. De tilbyr alt fra fisketurer og rideturer til ren troféjakt. Det er troféjakten som virkelig opprører meg, veldig. Jeg er faktisk så naiv at jeg var sikker på at den type jakt var ulovlig. 

Nettsiden til XXL adventure er full av tilbud med dertil tilhørende bilder av stolte jegere som poserer ved med dyr i alle størrelser på fanget. Alt fra jakt på Mountain goats, grizzlybjørner og rådyr tilbys. Reisene koster fra noen tusen til sekssifrede beløp. 

Dette er ren opplevelsesjakt. Argumenter fra jegere når de skal imøtegå mine argumenter mot jakt er at de hjelper til med å opprettholde en sunn stamme ved å hente ut dyr der det er i ferd med å bli ubalanse i naturen. Derfor er jakt nødvendig, sier de. Jeg tviler sterkt på at Sør-Afrika trenger hjelp av norske jegere til å tynne ut antilopestammen eller at Canadierne trenger assistanse for å få ned antallet på grizzlybjørn. XXL adventure samarbeider naturligvis med en taxidermist så du kan få et selvskutt dyrehode på veggen eller en pels foran peisen. Hva som skjer med kjøttet opplyser ikke nettsiden om. Det kan umulig finnes argumenter som støtter at dette er sunn jakt. 

Dette handler om adrenalinkick og selvrealisering. At det finnes jegere som faktisk driver etisk forsvarlig tviler jeg ikke på. At denne type reiser på noen måte kan forsvares etisk framstår for meg som umulig å forstå. At det er de samme menneskene som omtaler ulven som lystmorder og mener at rovdyr ødelegger elgjakta ved å både drepe jakthunder og elg virker brått som en tragisk logikk.

Dette kan jeg ikke være med å støtte opp om uansett hvor billig treningsutstyr jeg må forsake.

Jeg oppfordrer alle til å like og dele dette innlegget samtidig som dere legger inn en negativ anmeldelse på facebooksiden til XXL. 

19 kommentarer:

  1. Denne personen kan ingenting om trofe-jakt.
    Du burde heller støtte XXL enda mer, siden de gir muligheter til å hjelpe mer direkte med konservering.
    Ola Potitt på Afrika-jakt med oljepenga sine gjør mer for dyrekonservasjon enn PETA noensinnne har gjort.
    Gjør et hint mer research neste gang før du kaller til boikott.
    Når staten har får lite penger til å drive konservering, så er det å la nyrike russere og andre hvite menn som pusher 50 oppfylle sine drømmer om å jakte i afrika til bokstavelig talt blodpris, et bedre alternativ siden det bringer inn mer penger til å drive konservering. Spesielt siden dyrene som blir skutt av "blodtørste" nordmenn er oftest pekt ut av jaktguider med årevis av erfaring og kjennskap til dyrene og området, som gjør at de skyter dyr som allerede burde bli skutt siden de er en fare for stammen, lokalsamfunnet, eller dyret kan være sykt, og dermed trenger å bli tatt av dage for å forhindre smitte.


    https://www.youtube.com/watch?v=YUA8i5S0YMU

    SvarSlett
    Svar
    1. Einar Syvin kan iallefall mye mer ang troféjakt enn deg! Gjør litt mer saklig resesrch neste gang, før du støtter en grusom "sport" og ber andre gjøre bedre research, når du ikke har peil selv!

      Slett
    2. Imponert over hvor totalt blindt du støtte denne industrien og deres forsøk på å kjøpe seg fri fra anklager ved å sponse litt vakthold og gjerder. Både du og jeg vet at dette er millionindustri og at det ikke bare foregår der myndighetene ikke har ressurser til å forvalte naturen. Det sekssifrede beløpet det koster å felle en bjørn i Kanada går hverken til kanadisk befolkning eller bjørnens beste.

      Slett
  2. De har ikke noen helt gunstig track record, nei. http://nrksuper.no/super/supernytt/2015/05/15/awni-15-anklager-xxl-for-rasisme/

    SvarSlett
  3. Bra du skrev om dette! Var ikke klar over at de støttet troféjakt! Dette er viktig at folket får vite, å man må forsøke å få de til å slutte med dette. Kanskje opprette en underskriftkampanje?
    Alle som har litt vett, er imot troféjakt! Enkelt og greit!

    SvarSlett
  4. Kan du vise til fakta eller sikre kilder? Dette virker veldig subjektivt og med lite bakgrunn av research, med andre ord et veldig lite grunnlag til å oppfordre til boikott. Ikke at det gjør opp for vonde handlinger, (er ikke min mening at dette er en vond handling vel og merke), men ville også tipset om å sjekke ut alt XXL gjør for både mennesker og dyr og hva man er med på å støtte om man støtter kjeden. Har du noen gang satt deg inn i CSR? Hvis ikke er dette en gyllen mulighet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har satt meg veldig godt inn i dette og sjekket ut, men i et blogginnlegg er det oftest mest virkningsfullt å uttrykke seg tabloid for å få fram et budskap. Jeg vet at XXL i de landene i Afrika der de arrangerer disse turene hjelper til med å forhindre tyvjakt og bidra til å bygge opp viltsatemmer og gi lokalbefolkning jobber. Dette oppfatter jeg som skinnargumentasjon og forsøk på å kjøpe seg fri.
      Jeg har fått et svar fra XXL som jeg ikke er fornøyd med. XXL sin CSR generelt er veldig lite tydelig på deres nettsider så der må jeg innrømme at jeg er blank.
      I diskusjonene rundt dette og også i XXL sitt svar til meg er det stadig Afrika som kontinent som trekkes fram. Det er veldig godt dokumentert at i Sør-Afrika og Zimbabwe blant andre er vanlig turisme en mye bedre inntektskilde enn jaktturisme. Så fotosafari er etisk mer forsvarlig.
      Det arrangeres også turer til andre kontinenter enn Afrika. Ingen er vel så naive at de tror at brorparten av det sekssifrede beløpet det koster å felle en bjørn går til fattig lokalbefolkning og bjørnens beste.

      Slett
    2. Du viser forsåvidt fortsatt ikke til kilder eller fakta uten din subjektive mening, noe som gjør både blogginnlegget og dine svar veldig vage og ikke så overbevisende. For meg er ikke trofejakt noe jeg noen sinne ville deltatt på eller uttrykt støtte for, men dette er ut i fra MIN mening. Jeg vet likevel at jeg ikke kan komme med et lass av utsagn for å oppfordre andre til å gjøre som jeg vil. Hvis du har satt deg såpass godt inn i dette burde det vel ikke være så vanskelig å vise til hvor du har hentet kunnskapen din fra? Kanskje du har vært i Afrika selv og snakket med guidene som er med på trofejakt, kanskje du selv har snakket med lokalbefolkningen i byer eller landsbyer? Tviler. Jeg kan ikke si at jeg sitter på vanvittig mye kunnskap om dette temaet, men i det minste har jeg studert CSR og jeg har vært i Kenya (ikke for å dra på trofejakt) og snakket med både guider og lokalbefolkning.

      Slett
    3. I Kenya har det vært jaktforbud siden 70-tallet. Eldste datteren min har vært både i Sør-Afrika og Canada.

      Slett
  5. Vil også bare legge til en ting. Litt skummelt og komme med noe så konkret som å legge ut en offentlig oppfordring om å boikotte XXL når du er ambassadør for Skechers Perfomance Nordic. Du vet vel veldig godt at det ikke er så veldig lenge siden Skechers begynte og selges i XXL? Der er det kanskje et samarbeid som skurrer for deg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Det begynner å skurre. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

      Slett
  6. http://www.xxladventure.travel/produktkategori/jaktreiser/
    Er vel fakta nok

    SvarSlett
    Svar
    1. Inget bevis om at noe uetisk blir gjort her. Hvis du mener det er selve det å jakte på dyr som er uetisk tror jeg du burde sette deg litt mer inn i info om økosystemet. Det å si at alt av jakt eller avliving av dyr, selvom de ikke er skadde eller syke er uetisk, er som å referere til dyrelivet i Disney-filmer.

      Slett
    2. Hvilke Disneyfilmer tenker du på konkret?

      Slett
  7. vi har andre sports butikker, så vi er ikke helt avhenging av xxl.. ellers vil jeg si at låte til xxl reklamen er masete, hylerer/skrikete og svært stressende.. jeg blir manisk deppa av den reklamen... derfor så skrur jeg heller over til en annen kanal i noen sek :)

    SvarSlett