Totalt antall sidevisninger

tirsdag 2. august 2016

Comeback?










YESS! Endelig ser det ut som om jeg er ute av nesten fire års hiberneringstilstand på løpefronten. Jeg kom rett og slett ikke i gang igjen etter to års skadeavbrekk fra 2012-2014. Heldigvis har mye skjedd siden forrige oppdatering.Puffet som skulle til var at  familiens hunder endelig ble gamle nok til å løpe alle tre. Minstejenta, Hilma, fylte 1 år i sommer og da ble det endelig klart for å trene henne opp til å følge med på løpeturer. Morgenluftingen av hundene har vært min jobb og vil fortsette å være det. Nå får jeg også lagt inn lett løping på morgenen og i ferien har jeg hatt tid til å være ute lenge hver morgen. Ferien har vi nytt tre uker i feriehus i Ebeltoft. Perfekte løpeforhold.




Hele 37 timers løping og 294 kilometer (at jeg manglet seks kilometer oppdaget jeg for sent) ble regnskapet i juli. I tillegg har jeg gått 128 kilometer. Det blir et  snitt på over to timer daglig og et deilig innskudd i kilometerbanken. Et solid hopp fra mellom 20-30 kilometer løping ukentlig hittil i år.







Nå er jeg kommet inn i en tilstand der jeg igjen er kreativ i hverdagen for å få inn kilometerne mine. Jeg må faktisk innrømme at min første tanke når jeg våkner om morgenen er: "hvordan skal jeg få logget minst ti kilometer i dag?"
Jeg vet at jeg har tid til å trene bare jeg er flink til å utnytte smutthullene og de er der gjerne i løpet av en arbeidsdag (jeg har en fleksibel jobb), tidlig morgen, når jeg venter på unger under aktiviteter eller sen kveld.









Så lenge jeg løper rooolig vet jeg at beina tåler det. Det gjelder bare å være tålmodig. Dette har jeg gjort før. Vondtene er mange, men så lenge de flytter litt på seg går det stort sett bra. En morgen våknet jeg med en skikkelig vond kul under foten og tenkte at nå er det "game over" for en stund. Nå har gamle gubben vært for tøff. Men hundene måtte ut og etter en halvtimes gange begynte jeg å småløpe litt. I og med at det ikke gjorde vondt fortsatte jeg å løpe runden ferdig og kulen ble helt borte etter noen dager. Jeg har også dager innimellom der beina er så blytunge at jeg er sikker på at jeg ikke er særlig treningsintelligent, men så har det løsnet til dagen etter som gjerne blir lettere enn noen gang. Hviledager som jeg stadig predikerer har ikke vært noe tema nå. Fokus er å få  mange  rolige kilometer inn på konto.







Årets hovedmål er Oslotrippelen, alle distansene på Oslo maraton på en dag. Da må jeg noenlunde uanstrengt klare å løpe maraton på ca. 4:30. Foreløpig har jeg hatt en miltest på under en time og kjenner jeg blir sterkere for hver dag, så det bør gå. Jeg løper sekstimers på Ringerike i slutten av august, men der er målet bare at jeg skal få en langtur, masse gratis mat, og ikke et opphold i treningen. 50 kilometer tror jeg er en oppnåelig distanse hvis jeg fortsetter å samle kilometer like greit i august.






De langsiktige målene sier jeg ikke noe om, men jeg er foreløpig påmeldt Ecotrail Oslo lang løype og har noen tanker om tidsmål der.














Løping er fantastisk deilig igjen!






onsdag 25. mai 2016

En ekstremt subjektiv pulsklokkevurdering.



Det finnes massevis av pulsklokker på markedet. Jeg har vært så heldig at jeg har eid tre toppmodeller i løpet av et drøyt år. De tre klokkene jeg har hatt er Polar V800, Suunto Ambit 3 Peak og Garmin Fenix 3 HR. Ved nærmere ettertanke har jeg også testet TomTom sin toppmodell. Den er anmeldt ingen innlegg.

Alle tre klokkene har helt sikkert de funksjonene man trenger både for å trene og løpe konkurranser. De måler naturligvis puls, har smartvarsler, logger aktivitet hele døgnet og en kan laste inn egne treningsøkter på dem. 

Polar V800 er den trausteste av klokkene og selv om den kalles multisportklokke vil jeg, fortsatt rent subjektivt, si at den virker mest som en ren løpeklokke med mulighet for å logge andre idretter (subjektiv uttalelse). Klokka har ingen mulighet for å navigere etter nedlastede GPS-spor. V800 hadde rett etter lansering i 2014 problemer med at de ikke var vanntette og at ladekontakten ble ødelagt. Det er historikk nå og de som opplevde dette fikk nye klokker med deksel foran ladekontakten. Min klokke har oppført seg helt problemfritt.


Polar er kjent for å være overlegen på pulsmåling. De andre produsentene har nok kommet etter, men likevel stoler jeg ubevisst mer på en Polartest enn målinger fra de andre klokkene. Det er rett og slett bare tull. Det er uhyre sjelden jeg har opplevd feilmålinger med noen av klokkene.

Polar har mens jeg har eid den oppdatert programvare mange ganger, b.l.a. vibrasjonsvarsler og smartvarsler har kommet til. 

For å måle distanse  tredemølle kjøpte jeg en foot pod som jeg ikke har klart å konfigurere. Jeg burde nok klaget på den.


Det er ingen muligheter for å laste ned apper eller noe annet gøy med klokka, men den leverer det den skal, har god batterikapasitet og har vist seg å være solid. 

Som en konklusjon kan jeg si at V800 er en dønn solid klokke som leverer alt man trenger for trening. Den er også pen som dagligklokke (jeg hadde naturligvis den blå). Den har god batterikapasitet, opptil 50 timer og kan godt brukes på ultraløping om den ikke må fungere som støtte til navigasjon.

Suunto Ambit 3 Peak er nesteklokk ut. Det var en stund klokka "alle" ultraløpere skulle ha og jeg er sikker på at det er en god klokke. Den har alle mulige finesser for de som liker å trykke på knapper og av erfaring vet jeg at Suuntoklokkene varer omtrent evig. Min forrige Suunto så ubrukt ut etter ti år. Problemet for min del var rett og slett to ting. Det første høres banalt ut, men for meg er det en av funksjonene jeg bruker mest, vibrasjonsvarsler.



Det andre , flaut men sant, er at klokka ble for komplisert for meg i bruk. Å logge trening, koble opp via Bluetooth få inn smartvarsler og det andre enkle var så godt som plug and play. Men der stoppet det for meg. Menyen i klokka er definitivt ikke for dummies og jeg orket rett og slett ikke. Jeg gjorde et forsøk på å laste inn en aktivitetsmålingsapp og da det endte opp  i feilmeldinger ga jeg opp hele klokka. 
Jeg fikk heldigvis solgt den igjen for en grei pris.

Så er det klokka over alle klokker! Garmin Fenix 3 HR har alt man kan ønske seg og er noe av det mest avanserte som per i dag finnes på markedet. Likevel er den enkel i bruk. Jeg har enda ikke funnet fram manualen og jeg har brukt klokka ihvertfall med noen avanserte funksjoner.

Det denne klokka har som de andre ikke har er pulssensor på håndleddet. Det gjør at pulsen blir registrert døgnet rundt. Da vet jeg faktisk hva jeg har i hvilepuls hver dag uten å gjøre noe aktivt for å måle den. Fenix beregner kondisjonstall ut fra aktivitet så jeg slipper å ligge helt i ro for en test. Tallet stemmer overens med Polartesten.
Det er også mulighet for å måle anaerob terskel.

Den har også fargeskjerm og det er kjempeenkelt å laste ned nytt utseende på klokka med valg av hva slags tall du vil ha tilgjengelig. Massevis av andre apper er også tilgjengelige, værapp, aktivitetsregistreringsapp, høyde, barometer, spesielt utseende i treningsmodus og masse mer. Til og med en egen app med et daglig Chuck Norris-sitat kan lastes ned.



Batterikapasiteten er god, opptil 50 timer. Det en skal være klar over er at noen apper drar veldig mye strøm. Det er skikkelig lettvint å avinstallere dem før lange løp. Anatomien i klokka er også tilpasset å lade underveis på langtur med power bank.

Høydemåler og GPS har fungert helt prikkfritt hos meg bortsett fra et engangs kjempeavvik, men det ble rettet opp i Strava. Den støtter også russisk GPS noe som visstnok gjør den mer nøyaktig. Å laste ned ruter har jeg ikke forsøkt, men det skal være mulig. Da gir den lyd/vibrasjonssignal når man er utenfor ruta.

Jeg kjøpte klokka med pulsbelte. Det måler i tillegg til litt nøyaktigere puls enn fra håndleddet masse annet underlig som jeg ikke forstår noe av.





Hvis jeg skulle planlegge et comeback og trene litt seriøst igjen får jeg vurdere å lese meg opp på alle tallene hvis ingen melder seg frivillig for å gi en kjapp undervisning.

På tredemølleløping viser klokka overraskende nøyaktighet helt uten kalibrering.

Klokka er både klumpete og stor og egner seg veldig for de som vil leke Mac Gyver i hverdagen. Jeg bruker den som ruvende dagligklokke og trives med det.

Rent subjektivt kan jeg konkludere nok en gang med at jeg elsker min Fenix 3, men jeg har bare bruk for ca. 10 % av funksjonene og hadde greid meg lenge med en billigere variant.








mandag 23. mai 2016

Ecotrail Oslo 45 - Einar gjør ting han ikke kan.

I



Da var Ecotrail unnagjort. På forhånd ble jeg fortalt at det meste av løypa gikk på asfalt og grus, ikke skulle løypa være særlig kupert heller. Forsåvidt ble hele løpet beskrevet som en vanlig søndagstur på fine stier. For meg som helst vil løpe runde etter runde på bane med maksimum 1000 meter mellom matstasjonene var løypa et sjokk. Den inneholdt alt jeg ikke liker, eviglange bakker, stein, sleipe røtter, smale stier, gjørme, 882 høydemeter og 1220 nedovermeter (eller hva det nå heter) sier sitt om at herr Cyvin beveget seg langt utenfor komfortsonen i helgen.

Den eneste gulroten er at løpet avsluttes med 9 kilometer herlig asfalt. 





Løpet startet ved Holmenkollen. Der traff jeg igjen masser av ultravenner som jeg ikke har sett på lenge. Selv om jeg har nok som fyller dagene og trives med det, har jeg nok savnet miljøet litt mer enn jeg har innrømmet overfor meg selv. Forrige løp var i februar i fjor så det var på tide å få løpt et ultra nå så jeg ikke blir kastet ut av klubben.

Som alltid starter jeg på full mage. To baguetter på Oslo S sørget for det. Min styrke i lange løp er at jeg har labradormage. Jeg har rett og slett aldri hatt problemer med magen under løp.

Skoene jeg startet med kom fra USA dagen før, Skechers gotrail ultra. Å løpe inn sko er etter min mening sterkt overvurdert. Hvis skoene ikke passer med en gang så passer de ikke, så det så!


Skoene fungerte glimrende. Godt grep i terrenget og god demping på grusen og asfalten. De forrige Skechers ultra var steinsamlere. Den utgaven som kom nå har en skikkelig terrengsåle. De var også overraskende stabile. Personlig syns jeg at det var god bruk for terrengsko i lange partier av løypa.

Løypa startet med 3 kilometer stigning opp til Tryvannstårnet. Jeg hadde allerede bestemt meg for å ta det med ro så jeg i likhet med veldig mange andre valgte å gå opp hele bakken. I fjellmaraton har jeg opplevd å bli forbigått i stigningen så på mitt nivå er det ikke mye å spare på å løpe oppover. 

Det som er sikkert er at når man har kommet høyt nok må løypa falle igjen, så nå fulgte massevis av nedoverløping. For en stakkar med svake lårmuskler og stive knær er nedoverløping vel så hardt som oppover og lårmuskulaturen var rimelig mørbanka dagen etter. Premien var verdens beste matstasjon etter 15 km. Egentlig kunne jeg godt tenkt meg å bli der, men hodet var faktisk med. Uansett hvor sakte jeg løper sitter det i kroppen at jeg ikke skal stoppe.

Jeg har geografisk dysleksi så jeg har rett og slett ikke peiling på hvor jeg har vært, men etter matstasjonen kom det en eviglang stigning igjen. Deretter var vi langt inni skogen, rundt et vann, gjennom noen boligfelt, langs en elv der det var ubegripelig mange livsfarlige røtter før det endelig var fast grunn under føttene. Jeg løp og gikk om hverandre og syns egentlig livet var helt greit. IPod-en min var tom for batteri så denne gangen løp jeg uten musikk. Det gikk faktisk helt greit. Jeg løp meg heller ikke bort. Merking av løypa var rett og slett perfekt. At JEG finner fram fyller alle kvalitetskrav.

Da asfaltgulroten endelig dukket opp var jeg såpass sliten at det jeg bedrev ikke lignet mye på løping lenger. Neste gang skal jeg øve litt mer på forhånd.

Motvillig må jeg innrømme at jeg hadde det trivelig i terrenget, men resten av løpene i år blir flatløp. Først ut blir sekstimers i august der race director, Stig Andy har lovet Gullbrød på matstasjonen. Det blir greier det!

Rekk opp hånda de som tror at jeg er påmeldt neste år!




















mandag 9. mai 2016

Skechers gotrail ultra 3


Da er Ecotrailskoene i hus og tiden er definitivt inne for å   begynne å øve seg litt på å løpe i skogen.

Kalenderen sier at det er under to uker til løpet og jeg er fortsatt ikke i gang med regelmessig løpetrening, men det er lov å bevege seg til langt ut på kvelden så med hodelykt og stor matpakke i sekken blir det sikkert en fin opplevelse.

Skoene er lette og med maksimal demping. I følge Skechers skal de gi godt grep og fungere både i terreng, på grus og asfalt. Med andre ord perfekte sko til oppgaven.











onsdag 20. januar 2016

TomTom runner 2 cardio+music







Da er klokka testet nok til å danne seg en mening. Innledningsvis må jeg nevne at jeg fra før har en Polar V800 som jeg er kjempefornøyd med. Anmeldelsen min blir muligens litt preget av det. Da Polarklokka er omtrent dobbelt så dyr kan det bli en  skikkelig urettferdig sammenligning, men bare den som tar seg tid til å lese helt til bunns får vite hvordan utfallet blir.


  • Førsteinntrykket er at klokka virker litt spinkel i forhold til de andre klokkene jeg har hatt, men det er bare et inntrykk. Den ser ubrukt ut etter to uker. Klokkehuset lar seg helt enkelt klikke ut av remmen. Det er mulig å få tak i andre remmer i forskjellige farger. Den spesielle remmen skal visst også være spesielt egnet for å feste på sykkelstyret. OBS! Remmen fra forrige utgave passer dessverre ikke. Den er behagelig å ha på. Jeg har ikke tatt den av annet enn i dusjen siden den kom i hus. Den er også konstruert slik at det skal mye til for å feiltrykke på knapper. Andre klokker  jeg    har hatt har startet opp treningsøkter bare jeg har vrikket litt på håndleddet. Som dagligklokke fungerer den kjempefint. Den er ikke så ruvende som Suunto, Garmin eller Polar sine toppmodeller og har store tall for oss nærsynte. Det eneste jeg savner er smartvarsler. De skal visst etter hvert dukke opp i en oppdatering.
  • GPS-en fungerer helt perfekt. Den finner signaler kjempekjapt både i skogen og blant høye bygninger i Oslo. Det er rett og slett den kjappeste GPS-en jeg har hatt. Jeg har hatt noen turer med en klokke på hver arm og forskjellen har vært null.
  • Pulsmåling på håndleddet er genialt så lenge det virker og det gjør det faktisk. TomTom har byttet leverandør av puslssensor så de som eventuelt har hatt problemer med forrige utgave kan glemme den. Det står i bruksanvisningen at det er lurt å varme opp først for å være sikker på at klokka mottar signaler, men det er helt unødvendig. Pulsmålingen virker uansett. Jeg kan rett og slett bare måle hvilepuls når som helst. Også her har jeg kontrollmålt med Polar helt uten avvik. Den virker også i mange kuldegrader (testet ned til 18). Fantastisk.
  • Musikk i klokka høres i utgangspunktet ut som bare tull, men etter å ha hatt den en stund syns jeg det er flotte greier. For meg som er iTunesbruker er det kjempeenkelt å flytte spillelister fra PC til klokka. Det er plass til rundt 500 sanger og det er så lettvint å fylle opp med musikk at jeg kjapt og greit kan bytte musikk når som helst. Tilkobling til bluetoothørepropper har aldri sviktet. Det er også fullt mulig å bruke klokka til å lytte på musikk uten å trene. På displayet er det lett å velge spilleliste og sangtittel/artist kommer opp i displayet. Lyden er like god som fra iPoden min.
  • Tredemølleløping: Klokka inneholder en skrittsensor som måler hvor langt man løper på tredemølle. Den har jeg ikke fått til å fungere enda. Et avvik på 2-3 kilometer på 7 kilometer er ganske enormt. Det er kjempeenkelt å kalibrere. Klokka spør rett og slett etter økta om jeg vil korrigere distansen, så er det bare å gjøre det, men etter tre økter viste den nå sist 3,2 kilometer der mølla viste 8. Det kan godt være at det kommer seg, men hvis ikke er det ikke mye vits i funksjonen.
  • Trening: Klokka har modus for flere forskjellige treningstyper. Jeg har bare brukt løping, gåing, tredemølleløping og styrketrening. I tillegg til det er det mulighet for å koble til sensor for innendørssykling Sensor for wattmåling utendørs er også tilgjengelig. I svømmemodus er det bare innendørssvømming i basseng den måler. Da må man før økta oppgi bassenglengde for å få riktig avstand. Pulsmåleren virker ikke under vann.. I hvert modus kan du på klokka definere automellomtider, for eksempel per km som du får varsel om. Du kan også stille inn intervaller direkte fra klokka eller definere et mål (tid, kilometer eller kalorier). Da forteller klokka deg underveis hvordan du ligger an, enten ved hjelp av varsler på display, i hodetelefonene og ved vibrasjonsvarsel og en pipetone.. På displayet kan du ha visning av inntil tre tall. Et stort og to små. For meg blir de små tallene vanskelige å se, men det er lett å skifte visning underveis. Innstilling av visninger gjøres via pc.
  • Aktivitetsmåler: Det er en aktivitetsmåler i klokka, eller rettere sagt en skrittmåler. Dags og ukesmål kan stilles inn uten å være innom pc.Den registrerer også søvn. Den måler helt greit skritt, men all annen aktivitet blir ikke registrert. Sykling, svømming, skigåing osv. blir ikke registrert i dagsmålet. For min del har det ingen betydning, men det aner meg at noen der ute finner det irriterende.  Jeg går ut fra at det er lett å fikse i en oppdatering.
  • Overføring av data til PC eller telefon: Overføring av data kan gjøres både via pc eller telefon/nettbrett. For å overføre via Bluetooth til telefon må man laste ned en app der du også har oversikt over øktene. Overføring virker for min del annenhver gang til mobil. Til PC har det vært helt problemfritt. Den laster også automatisk opp til Endomondo og Strava. Jeg har ikke brukt mye tid på å studere TomTom sin treningsplattform, men i utgangspunktet ser det ut som triste greier. Blant annet blir ikke høydemeter registrert, men de kan jeg finne igjen i Strava. Det jeg vet er at det jobbes på spreng for å forbedre den. Selv bruker jeg Strava og vil ikke binde meg opp til en produsentside da jeg liker å bytte klokker.
  • Batterikapasitet: Av produsenten er den oppgitt til 11 timer. Uten at jeg har sjekket det har jeg en anelse om at de 11 timene gjelder uten musikk. Jeg lader klokka oftere enn Polar sin, men TomTom fungerer helt greit til daglig bruk og normal trening. Med ca. 1-2 timer aktivitet, noe med musikk og bruk som dagligklokke har jeg ladet cirka to ganger i uka. Jeg er i sterk tvil om den vil holde på et lengre ultraløp uten ekstralading.  Den lader kjempekjapt.
Som oppsummering kan jeg si at klokka fortsatt sitter på håndleddet mitt selv om jeg hadde dødsdømt den på forhånd. Det som gjør at jeg liker den er at den er så enkel å bruke. Den er alltid klar på håndleddet uten at jeg trenger å huske pulsbeltet, iPod og footpod. Polar har nok mer avanserte analyseverktøy og tester integrert i klokka, men det er rett og slett begrenset hvor mye en vanlig mosjonist har bruk for disse. De fleste ser rett og slett framgang ved at farten går opp og pulsen ned. Hvor mye man trenger av restitusjon er heller ikke noe Hokus Pokus å finne ut av. Jeg har vel også gjennom årene vært veldig skeptisk til hvor kloke Polarklokkene påstås å være.


Alt i alt er dette et kjempegodt kjøp. Klokka selges til et sted rundt 2000 kr alt etter hvor smart man er til å lete etter tilbud. På tross av moms og fortollingsgebyr er det sannsynligvis en del å spare på å kjøpe den fra utlandet. Det eksisterer en versjon uten musikk som er ca. 500 kr billigere . Den er helt lik bortsett fra musikken.


Og sist men ikke minst er det en funksjon barnet i meg digger. For å sette på bakgrunnsbelysning dekker man bare til displayet med hånda og slipper, dada! og dert blir lys. Ren magi. :-)







torsdag 7. januar 2016

Trening og slikt. En statusrapport.

To av familiens tre hunder, Laila og Hilma.












Løpsmessig ble 2015 et begredelig år. Jeg trente minimalt og hadde bare startnummer på to ganger. Begge løpene i sneglefart. Tallet 888 km taler for seg. Om ikke annet er det et rundt tall, hele seks sirkler faktisk.


Familien ble utvidet med et fosterbarn til (en toåring) og tre nydelige hunder så mye handler om prioriteringer og inaktivt har definitivt ikke året vært. Det fins faktisk mye annen moro i livet enn løping.


Jeg er rett og slett i så dårlig form at jeg har problemer med å løpe 10 kilometer sammenhengende på en time.


Likevel er jeg påmeldt Bislett 50 K i februar. Jeg husker ikke om det gjorde vondt i fjor og går for å klare det på under 6 timer.


Målet i 2016 blir å løpe 2016 km og fullføre de løpene jeg har meldt meg på. Løpene er Bislett 50 K, Ecotrail lang løype, Ringerike 6-timers og Oslotrippelen (sorry, Stig Andy, jeg blir ikke fartsholder i år) .


Foreløpig har jeg kommet i gang med bittelitt løping, noe spinning og masse gange. Men jeg har påtatt meg jobben med morgenlufting av hundene på 1-3 timer. Da velger jeg de bratteste veiene og vil gjerne predike at rask gange er undervurdert som trening til løp. Minste hunden er foreløpig for liten til løping, men hun vokser. Jeg kjenner at jeg blir sterkere for hver dag og regelmessighet er et stikkord.