Totalt antall sidevisninger

onsdag 20. november 2013

Jeg har sett årets beste film!



Jeg har streamet min første film. Ja, jeg innrømmer det. Jeg som anser meg selv som rimelig oppegående når det gjelder data har aldri streamet en film før. Heldigvis er kona mi yngre enn meg og kan slikt. Hun hadde til og med en rabattkode så jeg slapp å betale, og er det noe jeg liker så er det å få noe gratis.

Når man streamer en film for første gang, må man velge med omhu. Dette hadde jeg planlagt lenge. Mine nærmeste trodde nok det var en impulshandling da jeg helt naturlig ved middagsbordet sa:

"Jeg tror jeg streamer en film i kveld jeg." 

Replikken utløste bare stillhet. Bare vent å se tenkte jeg.

Filmen jeg valgte er nok for litt spesielt interesserte, men jeg vil absolutt anbefale å bli spesielt interessert.

Dette er intet mindre enn et sant eventyr. Jeg velger ihvertfall å tro at filmen er sann . Den handler om en artist, Rodriguez, som solgte cirka seks eksemplarer av den første plata han ga ut. Etter en meget kort karriere skal han ha tatt sitt eget liv. En historie er at han tente på seg selv under en konsert, en annen at han ble pepet ut under en konsert, trakk fram en revolver og skjøt seg i hodet.

Så skjedde det utrolige. Kjæresten til en amerikansk soldat tok med seg en av platene til Rodriguez til Sørafrika. På den tiden (70-tallet) var Sørafrika et land fullt av sensur. Det var ikke tekstene til Rodriguez. Sørafrikas ungdom elsket sangene som både omhandlet tabuemner som sex og narkotika. Man trenger ikke rik fantasi for å forstå at sugar man ikke solgte godteri.
På kort tid ble han superstjerne i Sørafrika uten at noen visste hvem han var. På tross av myndighetenes forsøk på sensur ble det solgt flere millioner eksemplarer av de to platene hans.

Filmen funker både som drama, musikkfilm og dokumentar. Soundtracket har jeg hatt på øret siden jeg så filmen. Rodriguez har noen tekstlinjer som virkelig sitter og han kunne kunsten å lage hits.

Jeg er solgt. LØP OG STREAM!!!

Hele filmen ligger også ute på you tube i god kvalitet for de som ikke er så flinke som meg til  å streame. ;-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar