Totalt antall sidevisninger

tirsdag 4. september 2018

Like banalt som et visdomsord med hjerteramme

Jeg er både med i hundegrupper, løpegrupper, en sykkelgruppe og en skigruppe på Facebook. 

Felles for alle er at de har sine hovedfiender som blir omtalt med stor bokstav.

I hundegruppene er det Joggere og Sykkelister (det heter ikke løpere og syklister i en hundegruppe). 


I løpegruppa er det Syklister, Hunder og Bilister. Syklistene klager på absolutt alle og omtaler seg selv som pariakaste. De har også et tilleggsbegrep, Fotgjengere, som omfatter både løpere, barn , rulleskiløpere og alt annet som kryper og går. 


De som bruker enhver anledning til å gå fortest mulig på ski lar stort sett aggresjonen gå utover de som bruker skiløypa til noe annet enn å gå fort på ski. 


Felles i alle gruppene er at alle de Andre ikke viser hensyn. Underlige greier gitt. Jeg er både løper, hundeeier, bilist, fotgjenger og av og til til og med syklist eller skigåer. 

Stort sett kommer jeg meg fram på alle måtene. Jeg har opplevd nestenpåkjørsler av syklister, hundeeiere som ikke har stålkontroll  og noen som kastet en ølboks i hodet på meg fra en bil en sen lørdagskveld.


Men alt dette er engangstilfeller. Vi må passe oss vel for å generalisere. De fleste i alle gruppene er faktisk mennesker som deg og meg og majoriteten ønsker å vise hensyn så vi alle blir fornøyd. 


Selvfølgelig for de fleste, men sikkert verdt å tenke litt på. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar