Totalt antall sidevisninger

fredag 25. april 2014

Altra... Tja?

Altra sko er veldig hot i ultramiljøet for tiden. Altra er  et lite skoselskap som lager sko for løpere. Alle skoene er brede, fotformede, raus tåboks, ingen irriterende innvendige sømmer og skoene har zero drop.

Dette er jo nesten for godt til å være sant. Min livserfaring har fortalt meg at når noe virker for godt til å være sant er det ofte det.

For min del er det nok også sånn med Altra sko. De passer meg rett og slett ikke. Da er det nesten dårlig gjort å skrive en anmeldelse, men jeg forsøker likevel.


Den første modellen (bildet over) heter The Provision, kjøpt på ebay for 220 kr med frakt.

Skoene er små i størrelsen så jeg anbefaler å gå opp en størrelse. Jeg fikk den til å passe noenlunde etter å ha plukket ut en støttesåle som lå som ekstrautstyr i skoene og løpe uten sokker.



Første tur gjorde jeg på mølla, ca 5 kilometer. Akkurat passe demping og ingen kuler eller rare patenter som presser foten den eller andre veien. Rett og slett bare helt flat såle. Skoen gir masse løpsfølelse, så langt alt bra. men så kommer problemet. Tåboksen ser veldig raus ut, men for min del blir den alt for lav. Jeg tror t jeg rett og slett på en eller annen måte får bøyd tærne opp når jeg løper. Ihvertfall fikk jeg gnagsår på alle ti tær etter bare en halv time.

Jeg har forsøkt noen turer til, men skoen passer meg nok ikke og er degradert til spasersko, noe den er helt glimrende til. Hvis formen på skoen passer kan jeg tenke meg at dette kan bli en favorittsko for mange.


Så er det neste modell som virkelig er skoen "alle" løpeskonerder snakker om for tiden, Altra Olympus. Det er skoen som skal konkurrere mot terrengHokaen (Rapa Nui?) og overta som førstevalget i terrengultra. her gikk jeg opp en størrelse, men opplever fortsatt en trang tåboks.

Skoen fungerer nok til det den er beregnet for. Den er veeeldig dempet og jeg har hatt nytte av den til opptrening nå når jeg må være forsiktig. Både den og Gorun ultra er skoene jeg tar fram av fornuft og ikke følelser. Jeg liker fortsatt følelsen av å løpe. Den er ikke tilstede i det hele tatt med så dempede sko.

Et minus med Olympus er sålen som rett og slett ikke egner seg for terreng. Den er helt grei på sti og grusvei (men det er jo også en asfaltsåle), men festet på snø våte steiner og gress er livsfarlig.

 
Enkelt og greit. Hvis du liker Hoka og har "lave" tær er dette et godt kjøp, men sørg for å komme deg til et sted du kan prøve skoen (Løplabbet). De er spesielle i både form og størrelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar