Totalt antall sidevisninger

torsdag 30. mai 2013

Bøker om løping

  



"Går det an å skrive en hel bok om løping?", spurte en av sønnene mine for en god stund siden. "Gå ned i kjelleren og ta en en titt i bokhylla mi..", svarte far. Etter at gutten kom opp fra kjelleren ble ikke tema berørt mer…


Jeg har en veldig stor samling av bøker om løping. Ja det er faktisk mulig å skrive bøker om å flytte den ene foten rytmisk foran den andre og det finnes mange mennesker som leser dem. Bokhylla nede i kjelleren er ikke stor nok lenger og sannsynligvis til min kones irritasjon, ligger bøkene litt overalt rundt i huset. Ingen som kommer på besøk hos oss vil lenge være i tvil om at en av husets beboere har en noe underlig hobby.

 
Jeg har bøker om å løpe langt, å løpe kort, å løpe fort og å løpe pent. Jeg har bøker om løpere som har løpt langt, løpt kort, løpt fort og løpt pent. Jeg har bøker skrevet av løpere som er så glad i løping at de har skrevet bøker om hvor fint de har det når de løper. Noen har løpt verden rundt, noen har løpt i ørkener og andre har rett og slett skrevet bok om hvor flott det er å stå opp å løpe hver dag. Jeg har også en voksen samling av bøker med treningstips i alle varianter. Alle som skriver disse bøkene har løsningen for å løpe fortere og lengre enn de fleste.

Akkurat nå leser jeg mest bøker om hvordan man kan rettferdiggjøre å løpe videre med en hælskade. Jeg har funnet flere bøker som støtter meg.

I påsken i år dro familien på sin faste familietur til Legoland og naturligvis hadde jeg med meg en bok jeg kunne kose meg med. At familien da skulle tillegge meg helt andre motiver for å lese denne boka var ikke i mine tanker. Det er visst helt annen kos de tenker på. Boka har jeg fått låne av en svensk ultraløper. Den handler om en dame som liker å løpe ørkenløp og i særdeleshet Badwater Ultramarathon, derav tittelen "Running Hot". Tittelen og omslagsbildet skal i følge de som er store nok i familien til å forstå slikt være full av seksuelle undertoner og det har de ikke unnlatt å fortelle meg stadig vekk. Det hjelper ikke at jeg prøver å fortelle dem at boka bare handler om en dame som liker å sette den ene foten rytmisk foran den andre i varme omgivelser. De tenker visst på helt annen rytme. Nå er jeg i gang med å lese boka "Anatomy for runners". Jommen er det en halvnaken kvinne på forsiden av den boka også. Er det noen som tror jeg har fått høre det?

Det er ikke lett å være eneste løper i en familie.



Kan man anmelde sin egen sønn og sin egen kone for trakassering?
 
(etter å ha bildegooglet "running hot" forstår jeg at jeg muligens har ekstremt lite skitten fantasi...)
 
 
 
 
Bokanbefalinger for løpsavhengige:
 
For å bli best:
 
Tim Noakes: Lore of running
Pete Pfitzinger and Scott Douglas: Advanced marathoning
Tom Osler: Serious runner's handbook
Joe Friel: Total Heart rate training
Don Allison: One Step Beyond: A definitive guide to ultrarunning 
 
For underholdning:
 
Thor Gotaas. Løping- en verdenshistorie
Jesper kenn Olsen: Jorden rundt i løb
Richard Askwith: Feet in the clouds
  Phil Hewitt: Keep on running- the highs & lows of a marathon addict

1 kommentar:

  1. Løpebøker er digg!

    Jeg noterer meg noen av anbefalingene dine. Og du skal få en i retur: "The Ghost Runner". En ganske spesiell historie...

    http://www.amazon.com/The-Ghost-Runner-Tragedy-ebook/dp/B0058J8DP2/

    SvarSlett