Totalt antall sidevisninger

mandag 9. juni 2014

Skechers Gorun ride 3

Da har jeg tilbakelagt litt over 100 kilometer i Gorun ride 3, nok til å ha en viss anelse om hva jeg mener om skoen. Dette er definitivt Skechersskoen for "alle". Hvis du bare skal kjøpe en sko (noe jeg forøvrig ikke anbefaler), er dette skoen. Den er beregnet til å bruke både med og uten såle, noe som gir variasjon.

Skoen ligner definitivt ikke på en løpesko, men skinnet bedrar.

Gorun ride er den Skechersskoa som er mest dempet bortsett fra Gorun Ultra. Det første jeg kjenner når jeg tar dem ut av eska er at de er utrolig myke, nesten som kosebamser. De kjennes faktisk mykere enn Ultra også på foten. Følelsen av å stå på en skumgummimadrass er sterkt tilstede. For noen år siden eide jeg et par Nike Vomero som var like mykt dempet. Jeg døpte dem om til "Vomit" fordi jeg nesten ble sjøsyk av å løpe med dem. Samme følelsen hadde jeg første tur med Gorun ride og jeg holdt på å avskrive hele skoen. Det jeg ikke visste er at skoen er forsynt med en magisk såle som former seg etter mitt løpesett.

Skoen er polstret i hele lesten, til og med tunga er polstret.


Skoen kjennes litt trangere enn Gorun 3, men det er marginalt. Årsaken er nok bruken av polstring. Den har heller ikke fullt så mye plass til tærne, men definitivt nok til vanlig løping. Jeg kan tenke meg at resultatet etter en Ultra kan bli blå tånegler, men det er jo forsåvidt ofte uungåelig i lange løp og ikke et kjempeproblem.

Jeg har løpt både på tredemølle, asfalt, grus og sti. Alt fungerer. Jeg løp tre turer inkludert en langtur før jeg tok ut såla. Før det syns jeg dempingen ble litt for myk selv om den hardnet litt etter noen kilometer. Såla klumpet seg også merkbart framme i tåa på slutten av langturen.
Uten såle fikk jeg en helt ny sko. For de som ikke har kjelleren full av løpesko sånn som noen jeg kjenner, kan det være smart å variere med å løpe med og uten såle. Da blir ikke belastningen lik på hver tur.
Sålen viser lite slitasje etter litt over 100 km.



Løpsfølelse er ikke imponerende med såla i. Etter min smak blir det alt for lite kontakt med underlaget og nesten ikke hjelp til fraspark. 

Uten såle fungerer den helt greit som en lett treningssko, men ikke lett nok til å bruke til konkurranser. For meg blir den litt for myk til å løpe fort med, men for mange tror jeg den vil passe som maratonsko. Jeg kommer til å ta den fram til de rolige langturene.

Et minus til med skoen er at den puster dårlig så fotsvettere som meg får våte sko i varmen.

Som konklusjon kan jeg si at dette er en god og stabil  mengdetreningssko. Den er det nærmeste Skechers kommer en tradisjonell løpesko. 

Hvis jeg fikk lov til å si noe om hvordan en oppdatering skulle være kunne jeg tenkt meg en litt mer pustende overdel, litt mer demping forrest i skoen og bedre plass til tærne.

Kjøp og løp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar